Surah Ar-Rahman Ayat 46-78

    
  
 Orang- orang yang takut kpd hari hisab di kampung akhirat mndpt dua syurga (kebun), kata setengah Ulama satu syurga utk manusia satu syurga utk jin krn Allah mghadapkan perkataan di dlm surah itu kpd manusia dan jin. Kata setengah pula, satu syurga utk balasan amalan dan satu syurga lagi sbg kurnia dan tmbahan drpd Allah swt. Kata yg lain lg ialah syurga Rohani dan Jasmani. Kata setengah ulama masa skrg ialah syurga dunia dan syurga akhirat. Jad org2 yg tkut kpd Allah akn mndpt syurga (kesenangn) di dunia mahupun d akhirat. Ayat 62 mnrgkan lagi, selain drpd dua syurga itu, trdpt dua syurga lg, ttpi krg sdkit darjatnya, iaitu org2 golongan kanan, sdg yg dahulu itu utk org2 muqarrabin (hampir di sisi rahmat Allah). utk org2 muqarrabin (juara no. 1 di dlm amalan kbjiknnya) ada dua syurga. Dan utk org2 golongan knan (juara no. 2) ada jua dua syurga, ttpi kurg sdkit dri syurga muqarrabin, spt ayt 62-76. perbezaan sbbnya :
          
           a) pohon2 kayu syurga muqarrabin mmpunyai dahan2 yg lbat dn rimbun (ayt 48). sdgkn pohon
                syurga  golongan knan, tiada demikian, hnya mmpnunyai daun hijau tua.

            b)mata air syurga muqarrabin mngalir ( ayt 50), sdgkan mata air syurga golongan knan, hnya trpncar
                sj.

       Di dalam syurga muqarrabin ada bermcm-mcm buah-buahan yang berpsng-pasang (ayt 52), sdgkan di dlm syurga golongan kanan hnya ada buah-buahan, pohon kurma dan delima (ayt 68).
            c) di dalam syurga muqarrabin, isteri-isteri tau bidadari-bidadarinya suci brsih spt permata yakut dan
                putih halus spt mutiara (ayt 58). sdgkan di dlm syurga golongan kananhnya dsbutkan wanita yg
                baik akhlak dan cantik parasnya (ayt 70).

       Di akhir ayat2 yg berhubung dgn syurga muqarrabin ditutup dgn : Tiadalah balasan kebaikan, melainkan kebaikan juga sbg bukti bhawa mereka sgt byk kebaikannya. sbb itu mereka mndpt balasan ygsgt baik juga. Sbb itu, marilah kita berbuat baik sbyk-byknya terutama kpd ibu bapa, kaum kerabat, anak2 yatim, fakir miskin dan amal sosial yg lain. mudah-mudahan kita termasuk golongan MUQARRABIN... AMIN~

      MAKA NIKMAT YANG MANAKAH KAMU DUSTAKAN WAHAI MANUSIA DAN JIN?

31 kali Allah swt,mngulangi ayt ini di dlm surah Ar-Rahman supaya mngakui bhawa nikmat Allah swt tdk terhitung byknya kpd kita. sbb itu, sekali-kali tidak patut kita mendustakannya kerana jelas dilihat oleh mata. Surah ini ada diterangkan oleh Allah beberapa jenis nikmat itu, iaitu : mengajar Al-Quran, mnjadikan manusia serta pndai berckp-ckp, mngadakan matahari, bulan dan bintang2, menumbuhkan tanaman2, pohon2, berjenis-jenis buah-buahan, mngatur terbit dan trbenamnya matahari, mengadakan dua jenis laut, masin dan tawar. Air sungai besar (disebut jg laut) bertemu dgn air laut masin, tetapi antara keduanya ada dinding sehingga masing2 tetap tawar dan masin, mengeluarkan mutiara dari dalam laut masin, kapal2 yg berlayar di laut, mndpt dua syurga, syurga dunia dan akhiratdan sbgainya. (Bacalah surah Ar-Rahman). Sungguhnya x terhitung nikmat Allah swt. Di dlm surah ini dsbutkan sbahagiannya, setiap dsbutkan satu jenis nikmat, lalu Allah swt bertanya "Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?" sehingga 31 kali.

Dipetik dri, Tafsir Mahmud Yunus, Al-Quran Nul Karim Rasm Uthmani, Prof. Dr. Hj Mahmud Yunus.
MasyaAllah~

0 judgement: